بهمن آبادخبر

ساخت وبلاگ
تحریف،افراط و تفریط  مثلث شوم واقعه ی عاشوراگر چه اتفاق های بزگ همواره در معرض سه آفت افراط و تفریط و تحریف های عامدانه یا جاهلانه  قرار می گیرند ولی واقعه ی غدیر و عاشورا از آنجا که با منافع عده ای از نامداران در تضاد بود بیش از وقایع دیگر مورد تحریف قرار گرفت واقعه ی غدیر را با وجود آن همه شاهد و ناظر توانستند تحریفش کنند و پوستین وارونه ی خود خواسته  بر قامتش بدوزند و حادثه ی کربلا را...منابعِ تاریخیِ واقعه ی عاشورا  را که می خوانیم با تحریف و افراط و تفریط هایی مواجه می شویم که به نظر می رسدیا با هدف فضیلت تراشی صورت گرفته و یا از سر دلسوری که می خواسته اند از مستمع اشک بگیرند و یا قصد گوینده و نویسنده از  بیان مطالبِ فاقد پشتوانه،تخریب قیام امام(ع) بوده است االبته منع چندین ساله مورخان شیعی از بیان و نوشتنِ واقعیت های محرم و عاشورا سبب  شد تاریخ نویسان نتوانند تاریخ کربلا را از گزند مخالفان قیام رهایی بخشند.تحریف سینه به سینه ی حادثه ی کربلا بدیهی است به ویژه که زور مداران و مخالفان اهل بیت علیه السلام تا 200 سال پس از  عاشورای سال 61 هجری اجازه بیان و ثبت حادثه عاشورا را به شیعیان نمی دادنداما مهمتر از دلایلی که به آن اشاره شد جای خالیِ تحلیل بی طرفانه و محققانه و غیر متعصبانه ی شیعه کاملا" مشهود است.گر چه پرداختن به خرافات و تحریف سختی های خودش را دارد ولی امیدواریم هر کس(گویندگان و نویسندگان و حتی مداحان) به قدر همت خود از خرافات گویی و افراط و تفریط، اجتناب کنند تا آسیب ها کمتر شود.آیت الله خامنه ای:«عزیزان من؛ مؤمنین به حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام! امروز حسین‌بن‌علی می‌تواند دنیا را نجات دهد؛ به شرط آن‌که با تحریف، چهره‌ی او را م بهمن آبادخبر...
ما را در سایت بهمن آبادخبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bahmanabadkhabara بازدید : 132 تاريخ : چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت: 13:03

سرانجام انتظار پایان یافت و محرم از راه رسید تا یک بار دیگر همراه با دیگر مشتاقان و عزاداران امام حسین علیه السلام مسافر زادگاه مان باشیم.خوشبختانه امسال در جوار آقا علی ین موسی الرضا بودیم و مسیرمان تا مقصد کوتاهتر بود از مزینان که گذشتیم نگاه مان بر در و دیوار بهمن آباد بوسه زد وارد روستا که شدیم بیرق های به اهتزاز در آمده بر سر درِ برخی از خانه ها و هیئت ها گویی به عزاداران حسینی خوش آمد می گفتند عصرگاه سفرمان پایان یافت و وارد خانه پدری شدیم ولی چون 5 شنبه یا شب جمعه بود باید بر حسب وظیفه به دیدار عزیزانی می رفتیم که در سرای آخرت جا خوش کرده اند و انتظارمان را می کشیدندورود به نورستان و زیات اهل قبور؛در بدو ورود دقایقی غرق تماشای قبرها می شوم با خودم می گویم عجب خانه های به اصطلاح امروز استانداردی دارند در خاک خفتگان!اینجا همه چیزش درس آموز و عبرت آموز است هیچ خانه ای بر خانه دیگری سایه نمی افکندخورشید بر همه ی خانه ها یکسان می تابد باران بر همه ی قبر ها می بارد و باد بر همه ی خانه ها می وزدهیچ خانه ای مانع تابش نور ماه و خورشید بر خانه ی دیگری نمی شود اینجا بلندمرتبه سازی معنا ندارد اگر هم قبری از قبر دیگری نو نوارتر و سنگش گران قیمت تر است خودشان هیچ نقشی در تزئین خانه ابدیشان نداشته اند این ما هستیم که به هر دلیل زینت بخش قبور شان شده ایم و الا خودشان بی تمنای ظاهر اند تنها تمنای اهل قبور خیرات استماندگان یا بازماندگان در کنار قبر اموات شان نشسته اند و خاطرات روزهای با هم بودن شان را مرور می کنند رهگذران نیز به حرمت بازمانده یا در خاک خفته دستی بر خاک همسایه و فامیل و ... می گذارند و فاتحه می خوانند اما کمی آن طرف تر، قبوری هستند که هیچ کس درِّ خانه ی آن ها را نمی زند بهمن آبادخبر...
ما را در سایت بهمن آبادخبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bahmanabadkhabara بازدید : 129 تاريخ : چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت: 13:03

مقصد امام حسین علیه السلام کوفه بود یا کربلا؟بی تردید امام حسین(ع) حتی پس از شنیدن خبر شهادت حضرت مسلم(س) نیز مقصدشان کوفه بود اما عبیدالله که به می بیند و می داند کوفه آبستن حادثه ی بزرگ است و با ورود امام(ع) تاج و تخت یزید نابود می شود به حر مأموریت می دهد هر طور شده مانع ورود حسین به کوفه شوندبه حسب ظاهر همه چیز در کوفه برای یک قیام عمومی و بیرون راندن غاصبین و قطع کردن دست های متجاوزین به بیت المال و بر قراری عدالت فراهم بود ولی چنین چیزی از مردمان سست عنصر کوفه بر نمی آمد که  لایه های مختلفی داشتند و در پیمان شکنی و بی وفایی شهره بودند  اما همانگونه که اشاره شد امام حسین علیه السلام با همه ی نا مردمی های کوفیان تردیدی در اراده ی رفتن به کوفه ندارند تا اینکه حر با هزار سپاه از جانب عبیدالله راه را بر حضرت سد می کند و مانع رسیدن ایشان به کوفه می شود.حر کیست؟«حرّ ‌بن یزید ریاحی» از نژاد قبیله تمیم است.به واسطه ی شهره ای که وی در شجاعت و جنگجویی دارد عبیدالله به او مأمویت می دهد سر راه بر حسین(ع) بگیرد و منتظر دستور بماندخاندان حرّ در زمان جاهلیت و در دوره اسلام از بزرگان بودند.کوفیان، حر را به عنوان یکی از بزرگان و جنگ‎آوران می شناسندحر در بر خورد با امام گرچه سختگیری کرد ولی کوچکترین جسارتی به حضرت نکردحر بدون آنکه بروز دهد شیفته خلق و خوی امام شدحر خود و سپاهش پشت سر امام نماز خواندند معنای این حرکت کاملا" مشهود استحر به امام عرض کرد من نه برای جنگ که برای بردن(انتقال) شما به کوفه مأموریت دارم با این حال حر بن يزيد پس از دریافت نامه از جانب عبیدالله  بر امام حسين علیه‌السلام سخت گرفت وایشان را به سرزميني غيرآباد وارد و مجبور به توقف نمود. امام حسين علیه‌الس بهمن آبادخبر...
ما را در سایت بهمن آبادخبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bahmanabadkhabara بازدید : 150 تاريخ : سه شنبه 11 مرداد 1401 ساعت: 15:52

حُر،سر داری که سرِ دار رفت و سردار ماند!در نوشته ی پیشین قلم چرخی زد به رفتار و گفتار و رعایت ادبِ جناب حر بن یزید ریاحی به ویژه هنگام مواجه شدنش با امام حسین علیه السلام ما نیز می خواهیم از باب ادب حضرتش را سلام گوییم  و دامنش را پر کنیم از گلواژه ها؛سلام بر حر بن یزید ریاحی،نام آور و دلیر مرد عرب،سلام بر حر، آزاد مردی که تن به مرگ داد و تن به رذل نداد،سلام بر حر، که در شب عاشورا منفور بود و در روز عاشورا و در بین زمین و آسمان ،عزیز و گرامی شد،سلام بر حر، شجاع ترین مرد عرب (به قول مهاجر بن اوس)سلام بر حر و انتخاب بزرگ او، انتخاب بین دنیا و آخرت،بینِ پلشتی وپاکی،بودن یا نبودن،باغ دنیا یا باغ بهشت،سرداری یا سر افرازی، حسینی بودن یا یزیدی بودن.پدر و مادر، همسر و فرزندان، کسب و کار، موقعیت اجتماعی، موقعیت علمی و موقعیت سیاسی و یا همه را فدا کردن و یا تن دادن به انتخاب سوم یعنی سکوت و بی تفاوتی و نظاره گر بودن و...؟سلام بر حر و ادب و نزاکتِ او نزد مولایش ،سلام بر حر که تیغ و قرآن را میانجی قرار داد و...سلام بر حر و آشفتگی اش در روز عاشورا و گریزان شدنش از دیوِ درون، از پندارهای پوچ و غلط و فرار از خویشتن،سلام بر حر و پشیمانی اش و توبه و تسلیم بی قید و شرطش،سلام بر حر و به خاک افتادنش در مقابل مولایش و سلام بر التماس های مکرر و در خواست بخشش،سلام بر حر و چشم انتظاری برای یک انفاق از جانب مولا و سلام بر نگاه چونان آفتاب حسین(ع) که بر نگاه حر تابید،سلام بر حر و حیای حرو شکوفا شدنِ لبخند رضایتِ حر بعد از باریدنِ مهر و عطوفت و بخشیده شدن از جانبِ مولایش،و آرامش یافتن بعد از آن همه بی قراریو بدست آوردنِ آبرو بعد از آن همه شرمساریو سرداری و سرافرازی بعد از آن همه سر افکندگی .سلام ب بهمن آبادخبر...
ما را در سایت بهمن آبادخبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bahmanabadkhabara بازدید : 149 تاريخ : سه شنبه 11 مرداد 1401 ساعت: 15:52

عبیدالله فرمان سخت گیری می دهد!اکنون عبیدالله بن زیاد با گماردن جاسوس ها در معابر و مساجدِ کوفه ترس و وحشت وستم بر شیعیان را مضاعف کرده است برای  او که به طور موروثی بغض و کینه ی خاندان اهل بیت علیه السلام را  در دل داشته فرصتی است تا بر حسین علیه السلام و یارانش بیش از پیش سخت بگیرد با همین نگاه خباثت آمیز در نخستین نامه ای که به حر نوشت از حر خواست امام حسین(علیه السلام) را در بیابانی بی آب و علف و غیر آباد نگاه دارد و اجازه  جا بجا شدن به او ندهد همچنین حامل نامه را مسؤل کرده بود تا مراقب اجراى فرمان عبیدالله باشد.حر ریاحی که چاره ای جز این نداشت بر امام(علیه السلام) سخت گرفت و به حضرت اجازه نزدیک شدن به فرات را نداد در همین جا بود که زهیر از امام خواست اکنون که جمعیت دشمن اندک است، جنگ را آغاز کنند؛ اما امام فرمود: ما شروع کننده نخواهیم بود. عبیدالله به همه ی فرماندهان که به کربلا اعزام می شدند تأکید بر سختگیری داشت حتی  زمانى هم که عمر بن سعد را به کربلا فرستاد به او گفت: به گونه‌ای نیروهایت را مستقر کن که حسین امکانِ دسترسی به آب فرات را نداشته باشدحضرت و خاندانش در صحرای خشک و سوزان کربلا در محاصره ی کامل دشمن قرار داشتند گرچه یزیدیان راه ورود و پیوستن به امام حسین(ع) را مسدود کرده بودند ولی  راه خروج باز بود تا اگر کسی خواست از سپاه امام برود مانعی برایش نباشد همانطور که برخی مانند فراس بن جُعده وقتی دید کار بر خلاف آنچه تصور کرده بود دشوار به نظر می رسد از امام اجازه ی رفتن خواست امام(ع) هم اجازه فرمودند و او شبانه آنجا را ترک کرددر تعداد سپاه دشمن  که برای کشتن حضرت به کربلا آمده بودند اختلاف نظر است و برخی اغراق گویی هم  کرده بهمن آبادخبر...
ما را در سایت بهمن آبادخبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bahmanabadkhabara بازدید : 157 تاريخ : سه شنبه 11 مرداد 1401 ساعت: 15:52

تقریبا" همه ی ایرانی ها از راه دور و نزدیک به حرم  مطهر امام رضا(ع) مشرف شده اند و قبر مطهر حضرت را زیارت کرده اندشاید تصویر حرم امام رضا(ع) در ذهن بیشتر ما گنبد باشد و ضریح و یک دنیا مهربانی،پس وقتی کیلومترها راه را آمده باشیم تا برسیم به حرم، به محض اینکه چشممان به گنبد می افتد دست روی سینه می گذاریم و سلام می دهیم بعد نا خودآگاه خودمان را می رسانیم زیر قبه ی مبارک،جایی که اسمش روضه ی منوره است جایی که خلوتگه عاشقان و عارفان است.جلوی رویمان ضریح ایستاده،نقشی از ارادتِ هزاران هنرمند عاشق و واله.آنجادیگر سکوت است وسلام است و صلواتالسلام و علیک یا علی بن موسی الرضا...تاریخچه ساخت ضریح؛از سال 203(197شمسی) مرقد حضرت رضا(ع) تا 470 سال پیش ضریحی نداشتپیش از آنکه ضریحی نصب شود صندوق چوبی  و بسیار زیبا  با روکش نقره ای وجود داشت.نخستن بار در سال 930 شمسی و در زمان تهماسب یکم صفوی،ضریحی در روضه ی منوه نصب شد ضریحی که پیکره اش از چوب بود اما شبکه های آهنی داشت و البته روی بخشی از آن را با ورقه های نقره ای پوشانده بودند بعدها و در زمان شاه عباس یکم روی این ضریح با ضریحی از جنس فولاد جوهردار پوشاندندحدود سال 980 شمسی این ترکیب تا سال 1129 شمسی به همین  شکل ماند تا این که در این سال ضریح مرصع نادری با دستور سلیمان دوم یکی از اعقاب دودمان صفویه که بر مشهد حکومت می کرد داخل این دو ضریح و روی مرقد مطهر نصب شدضریح مصرع نادری را عادلشاه از اعقاب نادر شاه افشاریه حرم تقدیم کرد اما فرصتی برای نصب آن پیش نیامد این ترکیب تا سال 1311 شمسی بر قرار بود اما در این سال ضریح شاه تهماسب و صندوق قدیمی داخل آن را بر داشتند و فقط ضریح مرصع نادری درون ضریح شاه عباسی را که دیگر کهه شده بو بهمن آبادخبر...
ما را در سایت بهمن آبادخبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bahmanabadkhabara بازدید : 148 تاريخ : شنبه 1 مرداد 1401 ساعت: 19:37

گنبد طلا؛گنبد طلای حرم مطهر رضوی فرزند ارادت انسان های باورمند بزرگی است که رفته رفته و در گذر زمان درست در وسط شهر قرار گرفته و تبدیل شده به نماد و نشانه مهربان ترین بنای بشریت،جایی که دل های عاشق برای دیدنش هر روز و هر لحظه می تپد.تاریخچه اش را هم اگر بخواهید بدانید باید عرض کنیم که نخستین بار گنبد حرم مبارکِ حضرت در دوره ی غزنوی یعنی حدود هزار سال قبل ساخته شده است به این نوع از گنبد"عرق چین" می گفته اند و زمانی ساخته شده که حرم هنوز صحن و سرا نداشته است این گنبد تا سال 797 شمسی یعنی 400 سال پس از ساخت اولیه و در زمان افتتاح مسجد گوهرشاد به همان شکل قدیمی و به صورت آجری باقی مانده(هرچند که چند باری آن را مرمت و حتی تجدید بنا کرده بودند)ولی  در این سال،بعد از آنکه بنای مسجد گوهر شاد به پایان رسید با دستور گوهر شاد خاتون و مهندسی قوام الدین شیرازی،گنبد دوم را بر روی گنبد اول با قاعده بلندتر ساختند در همین سال بود که روی گنبد را با کاشی سبز متمایل به فیروزه ای پوشاندند و از این زمان به بعد دورنمای گنبد از مسیرهای منتهی به مشهد دیدنی شد این نمای فیروزه ای در زمان شاه طهماسبِ یکم صفوی به شکرانه ی پیروزی شاه بر ازبکان،طلا کاری شد و می دانید سازنده ها و وقایع بهانه اند بهانه برای اینکه گنبدی که در میانه ی شهر قرار گرفته از هر جا که زائرِ بی قرار سر بچرخاند برقش توی چشم هایش بنشیند و دل نا آرام او آرام شود حالا این گنبد نورانی به همت خادمان حضرت هر سه سال مرمت  و براق و پرداخت کاری می شود و سال به سال، خادمان حضرت دل شان را  با شستشوی پوشش طلایی اش صفا می بخشند و ارادت روی ارادت و اشک روی اشک ریخته می شود تا غبار سال ها و قرن ها روی نورانی ترین معماری ایران اسلامی ن بهمن آبادخبر...
ما را در سایت بهمن آبادخبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bahmanabadkhabara بازدید : 147 تاريخ : شنبه 1 مرداد 1401 ساعت: 19:37

حرم جایی برای یافتن آرامشِ جانحرم امام هشتم(ع) به عنوان جایی برای یافتن قرار و آرامش در همیشه ی تاریخ پر از نمادهای خوبی و زیبایی و شکوه بوده است تذهیب ها(طلاکاری ها) و اسلیمی ها(نقش و نگارها) و مقرنس ها(سقف های آراسته) بر جان زائران و مجاوران می نشیند آیینه کاری دل ها را روشن می کنند و گل ها که آرامش بخش و روح افزایند در روزگار حاضر آستان قدس رضوی به گل آرایی اهتمام ویژه ای دارد.سالانه هزاران شاخه از سوی مؤسسه باغات آستان قدس رضوی و یا توسطِ نذر کنندگان و واقفان گل از تهران،کرج،رامسر و محلات به بارگاه مطهر رضوی تقدیم می شود گل های روی ضریح مطهر امام رضا(ع) هر روز قبل از ساعت 8 صبح با آیین ویژه ای که همراه است با عطر سلام و صلوات خدام و مشتاقان حضرت با گل های تازه تعویض می شوندگلایل ها،مریم ها،میخک ها،رُزها،مارگریت ها و زنبق هایی که یک شبانه روز روی ضریح مطهر طراوت گرفته اند می روند تا جای دیگری آرامش بخش باشندخدام واحد"شمیم رضوان" این گل ها را خشک کرده و غبار روبی می کنند و بعد از این که پرچم شان( دانه های وسط گل ها) را جدا کردند همراه با تلاوت زیات نامه حضرت، بسته بندی کرده و هر روز حول و حوش ساعت 6 صبح در صحنِ غدیر بین زائران و مجاوران توزیع می کنندعلاوه بر گل آراییِ روزانه ی مضجع(آرامگاه) مطهر رضوی در روزها و ایام خاص،گل آرایی ها به شکل ویژه تری در حرم مطهر انجام می شودمثلا" در ایام نوروز سال گذشته حرم رضوی با 200 هزار بوته و شاخه گل زیباتر شد و در ایام دهه کرامت این زیبا سازی با 350 هزار شاخه گل انجام شدفضا آرایی صحن ها و رواق ها با 600 هزار شاخه گل و فضا آرایی صحن ها و رواق ها با 814 هزار بوته گل با مشارکت نذر کنندگان گل در حرم مطهر انجام می شود...ادامه دارد بهمن آبادخبر...
ما را در سایت بهمن آبادخبر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bahmanabadkhabara بازدید : 150 تاريخ : شنبه 1 مرداد 1401 ساعت: 19:37